Bericht uit het AD

Wethouder Robert van Asten (mobiliteit) stuurt vandaag een brief naar de gemeenteraad waarin hij uitlegt dat er aan het plaatsen van de palen nog wel wat haken en ogen kleven. Den Haag heeft dat namelijk niet zelf in handen. De palen zijn van het Openbaar Ministerie en die moet eerst worden overtuigd van nut en noodzaak.

Zo komt er pas een flitspaal als is gebleken dat minimaal tien procent van de automobilisten harder rijdt dan 57 kilometer per uur. Bovendien moeten er in een straat twaalf of meer ongelukken zijn gebeurd, negen of meer slachtoffers in drie jaar zijn gevallen of drie of meer dodelijke ongevallen zijn geweest in drie jaar.

Van Asten laat op dit moment onderzoeken of dat het geval is op de Neherkade, de Vaillantlaan en de Waldeck Pyrmontkade. Hij vermoedt van wel, maar daarmee is hij er nog niet. Het OM eist ook dat eerst alle mogelijkheden om de weg aan te passen worden benut om zo de snelheid eruit te halen.

De wethouder denkt dat de Neherkade en Vaillantlaan niet verder kunnen worden aangepast. Hij verwacht dan ook dat de flitspalen daar op korte termijn verschijnen. Voor wat betreft de Waldeck Pyrmontkade houdt hij een slag om de arm. Daar wordt nog gekeken of de weg kan worden aangepast.

Cru
Volgens Van Asten heeft Den Haag dringend behoefte aan de flitspalen op de drie locaties. Hij noemt het ‘cru dat er eerst ongelukken moeten gebeuren’ voordat ergens palen worden neergezet.

Het gaat Van Asten niet alleen om het bekeuren van automobilisten. Hij wil gedragsverandering ook tot stand brengen door het plaatsen van extra displays waarop je ziet of je te hard rijdt. ,,Die meldingen werken goed”, zegt Van Asten. ,,Automobilisten gaan daar dan echt minder hard rijden, is de ervaring. Het werkt overigens alleen als je de displays regelmatig verplaatst naar andere straten en wegen, anders ontstaat er gewenning.” In Den Haag rouleren er veertig van zulke displays.